webmaster

 

 

 

Link til 7´ene

An-2 træf 2003

Link til 8´ene

An-2 træf 2004

Link til 9´ene

An-2 træf 2005

Link til 10´ene

An-2 træf 2006

 

Se en An-2 lave et loop ved at klikke her.

Filmklip fra træffet. Total 18 min. De første 2 min. indled.

 

   

Alle fotos © Poul-Jørgen Christensen

   

 

         Dette års An-2 træf blev afholdt i Gera i Tyskland i perioden 6. - 9. august.

 

         Efter 2 års pause blev det besluttet at besøge træffet igen, også denne gang i bil. Træffet afholdtes i Gera som ligger ca. 60 Km. syd for Leipzig. Flyvepladsen er beliggende lige øst for byen og ganske tæt på. Der var 19 deltagende fly hvoraf de 15 deltog i fællesflyvningen som skulle blive rekord antal An-2 i samlet flok i luften. De tidligere år har jeg været med i et af flyene på disse ture men i år kunne jeg se dem fra jorden og fotografere den samlede flok. Det så faktisk ganske spektakulært ud.

 

          Der var selvfølgelig, som der plejer, en konkurrence dag. I år skulle der trilles et An-2 dæk rundt i en slalombane, dernæst skulle 4 fra teamet smide med våde klude som sidste mand så vred ned i en tragt. Når tiden var gået blev vandmængden opmålt og vinderen var det hold som havde fået mest vand transporteret rundt ved hjælp af våde klude. Det kan senere ses i billedserien. Der skulle ligeledes smides med vandballoner. Ballonerne skulle ramme i midten af et An-2 dæk og det gav kun point hvis der ramtes inden for dækket. Til slut skulle der slås søm i en klods. Det lyder jo nok umiddelbart meget simpelt, men det var det ikke. Hammeren var nemlig lavet af et stykke rør og var jo derfor med et hul i midten, og derfor kunne der kun slås med kanten af hammeren. Dette kan også ses i billedserien.

          Det Grønlandsk - Danske hold var vinder af denne 4 - kamp. Der var da også et par særdeles ivrige børn med på netop dette hold, og især den del af konkurrencen hvor der skulle flyttes vand var de to gode, de tog det nemlig ikke så højtideligt med lidt vådt tøj.

 

          Som altid er det spændende at besøge et An-2 træf. I år var dog det år jeg var mest stækket i mulighederne for at gå rundt og fotografere. Det var faktisk ikke muligt. Hvis man ville fotografere inden for hegnet foregik det i hold fulgt af en fra arrangørerne og man skulle være inden for synsvidde af denne person hele tiden. Alle tidligere år har jeg fået adgangstegn til området og kunne gå frit rundt, men det er nok nemmere i de gamle østlande hvor man ikke tager det så nøje. Modsat tidligere år var flyene parkeret på den modsatte side af banen og dermed lidt langt væk. Det indebar også at alle teams ikke bare kunne gå ud til flyene som de havde lyst til, og som de plejer, men skulle transporteres derud i minibusser. Tilsyneladende var alt en del mere besværlig end det plejer. Retfærdigvis må jeg sige at jeg på første dagen fik et spotterkort til at hænge om halsen. Den gav mig retten til at gå ind uden at betale som de øvrige tilskuere skulle.

 

          Herunder er der en del billeder. Alle billeder kan klikkes større og en del af de forstørrede sider vil indeholde flere billeder omhandlende det samme emne.

 

          Desuden er der et link til et 18 min. langt filmklip fra Tysk tv. Der er ca. 2 min indledning derefter er resten fra Antonov træffet. Linket er herover mellem de to blå streger.

 

 

 

Poul-Jørgen

 

Alle fotos © Poul-Jørgen Christensen

 

 

Her ses 19 stk. An-2 samlet på en lang række. Billedet er dog taget om morgenen på sidste dagen.


 

Her et kig ud over forpladsen på førstedagen hvor der ikke var så travlt.


 

Lige ved siden af tårnet lå pladsens meget besøgte spisested.

Netop disse spisesteder en en ting der stort set altid er på Tyske flyvepladser. Tilsyneladende kan det hernede løbe rundt med disse spisesteder i modsætning til Danmark.


 

Inden døre i restauranten var der 2 flotte vægmalerier. Den ene ses på billedet herover og ved at klikke på billedet vil man kunne se dem begge i stor format.


 

Her ses de Tjekkiske hold komme i samlet flok på 5 stk. Flot så det ud. I øvrigt var 2 af flyene helt ens malet. Se her.


 

Her ankommer det Engelske hold i LY-BIG. De er for mig gamle kendinge. Har deltaget siden 2005 og året 2008 kom de omkring Stauning for at tanke før turen over Nordsøen, direkte, naturligvis. Det var før benzinens prisstigning i Danmark og de synes simpelthen at det var herligt at komme til et sted med billig benzin så der blev tanket helt op. Dette fly blev vist i luften om lørdagen. Se her.


 

Her er LY-AVI netop landet. Under ankomsten af de fleste fly stod jeg på den side hvor parkering af flyene foregik. Det var i øvrigt den eneste gang jeg var på den side for at fotografere. Det var simpelthen for besværligt.


 

Her ankommer det Grønlandsk - Danske hold.

De startede med at cirkle over pladsen mens de holdt et hylende horn ud af vinduet. Min første tanke var at det måtte være Jens sammenholdt med at flyet var gult. Ganske rigtigt, det var det så.

Efter landingen sprang de ud af flyet forklædt som sørøvere og udførte en drabelig kamp som børnene selvfølgelig vandt. Det hele til stor morskab for de øvrige på pladsen. Se billedserien ved at klikke på billedet.

De ville oprindelig have været udklædt som Olsen Banden, som jo er uhyre populær her i det gamle Østtyskland. Det er desværre dragter man ikke kan leje som man kan med sørøver udstyret og idéen kom for sent til at få dem lavet.

Det kunne jo nok have været ganske spændende for er der noget man ikke glemmer hernede, så er det Olsen Banden, hvilket jeg fandt ud af på en af mine overnatningssteder, hvor et par lokale stamgæster ville snakke Olsen da de fandt ud af at jeg var Dansker. Det endte faktisk i en ganske hyggelig aften hvor mit ikke særlig gode Tyske virkelig kom på prøve.


 

Her er det dog ikke en Antonov der ankommer men en Zlin Træner.


 

Tjekkiske OK-JID i en overflyvning før landing.


 

Her er det Tjekkiske OK-YHC lige før den sættes på banen.


 

Nymalede Tjekkiske OK-XIG har lige fået fast grund under fødderne. Se den gamle bemaling her.


 

Et lille kig ud over foreløbig 6 ankomne fly. Den gule VW bus var det køretøj som transporterede teamene over til indtjek på den anden side banen og i de efterfølgende dage fra den ene til den anden side dagen lang.


 

Her er det Kjell Brattfors fra Sverige. Kjell er pilot på og ejer af LY-ABK og har deltaget i mange år. De øvrige år har jeg fløjet med hans team på rundturen (undtagen 2003 hvor jeg fløj fra DK og tilbage i LY-AET). I år blev der fotograferet fra jorden da de jo skulle lave en stor formation med 15 fly. Klik på billedet og se den forstørrede billedserie på 5 billeder fra Kjells ankomst til Gera..

Kjell har i øvrigt sin egen flyveplads i nærheden af Göteborg (kattleberg) med hangar til An-2´eren og privatboligen lige ved siden af. Jeg har tidligere besøgt stedet som ikke er for tøsedrenge og ikke for C-172 og lignende. An-2 er dog absolut intet problem. Se en billedserie fra en tur til Kattleberg her.


 

En af de Tyske An-2´ere lige ved at sætte hjulene. I baggrunden det gamle tårn.


 

Her er det LY-APG der er ankommet. Klik på billedet eg se en mindre billedserie fra ankomsten.


 

Zlin Z-37 Cmelak, som betyder Humlebi. Flyet er oprindelig bygget som sprøjtefly med en stor tank lige bag piloten.

Nu er mange af flyene bygget om enten med en ren passager kabine med 2 eller 3 ekstra sæder eller som man ser mest og som også er tilfældet her, nemlig til 2 piloter i tandem, fuld styrbar og instrumenteret også i bagsædet.


 

Flyet her, HA-ABA, som er hjemmehørende i Schweiz, på trods af registreringen, fløj alle dagene rundflyvning stort set dagen lang. Den havde en del problemer med at stoppe motoren. Den blev med at starte igen og igen hvilket medførte en del stikflammer ud af udstødningsrøret. Desværre var jeg lidt sløv til at opdage det med flammerne og derfor fik jeg kun få muligheder for spektakulære billeder for det var ikke hver gang der var store flammer. Jeg fik dog nogle få af de mindre. Klik på billedet og se.


 

Som omtalt andet steds var der konkurrence teamene imellem. I år skulle der trilles et An-2 dæk rundt i en slalombane, dernæst skulle 4 fra teamet smide med våde klude som sidste mand så vred ned i en tragt. Når tiden var gået blev vandmængden opmålt og vinderen var det hold som havde fået mest vand transporteret rundt ved hjælp af våde klude. Det kan ses i billedserien med det Grønlandsk - Danske hold her. Det var nok mest dette hold jeg koncentrerede mig om, men der er lige 2 billeder med det Engelske hold her. Til slut skulle der slås søm i en klods. Det lyder jo nok umiddelbart meget simpelt, men det var det ikke. Hammeren var nemlig lavet af et stykke rør og var jo derfor med et hul i midten, og derfor kunne der kun slås med kanten af hammeren. Dette kan også ses i billedserien.

Det Grønlandsk - Danske team løb i øvrigt med sejren i 4-kampen, hvilket vil kunne ses på det 18 min. lange filmklip fra træffet der kan linkes til her.


 

Fredag aften var der ballonfart med ret så mange varmluftballoner i luften. Herover er der 14 styk synlige. Ved at klikke på billedet kan ses et udpluk af mine billeder derfra.


 

En ting mere der var ganske omfattende ved dette træf var tandemspring. Der blev fløjet dagen lang alle dagene med spring fra en Cessna Caravan D-FAST. Så vidt jeg husker var prisen 130,- € som jo må siges at være billigt for et spring. Billedet herover er med en ældre dame (så vidt jeg husker blev der sagt over 80). Hun så absolut ud til at nyde det og der blev da også sagt at det ikke var første gang. Hermed er idéen givet videre til brug af pensionen. Klik på billedet og se en serie større billeder.


 

Det var dog ikke kun tandemspring der foregik.

Herover ses nok det mest særprægede spring jeg har set til dato. Springeren her hænger i en lang wire under An-2´eren. Efter at have fløjet en længere rundtur over pladsen på denne måde koblede han sig fri af wiren og dalede ned i sin skærm. I lang tid troede jeg faktisk at der var sket et uheld og at man fløj rundt for at finde en måde at redde ham på, men det var altså med fuld overlæg.

Det er dog ikke første gang jeg ser noget specielt med faldskærmsspring i Tyskland. Sidst var det også til et Antonov træf. Dengang var der ikke plads til alle springere i flyet og hvad gør man så. Ja man anbringer da bare 2 man på vingerne, så kan de jo blot lade sig glide forover når højden nås. Hvad mon SLV ville have sagt til det her i DK.

Se billedet af de 2 springere på vingerne fra træffet i Berlin - Reinsdorf i 2003  her.


 

Billedet her er fra fællesflyvningen hvor 15 fly deltog. Det skulle efter sigende være verdensrekord i antal An-2´ere samlet i en formation. Klik på billedet for at se det på et stort billede sammen med 3 andre billeder fra flyenes start til formationsflyvningen.


 

Disse 2 Zlin 526 udførte en flot og tæt opvisning. Se billedserien ved at klikke på billedet.


 

I en af hangarerne stod denne flotte model. Den var desværre ikke i luften. Se 2 billeder ved at klikke på billedet.


 

Ballonjagt var også en del af showet. Ved at klikke på billedet vil man også kunne se at det lykkes at ramme ballonen. På billede 2 vil man kunne se at resterne af ballonen lige passerer hooden.


 

Et par helikoptere var også på besøg. Se dem begge ved at klikke på billedet.


 

Denne Wilga blev brugt til flyslæb.


 

Yak-52 var som sædvanlig på disse kanter også repræsenteret ved stævnet. Her ses den ene. Ved at klikke på billedet ses en mere og i stor udgave.


 

Denne nydelige Polsk registrerede Seneca V besøgte også stedet dog kun for en kort bemærkning.

I baggrunden den Engelske An-2.


 

Denne Tyskregistrerede ultralette besøgte ligeledes stævnet. Her ses det hvordan den vistnok lovpligtige faldskærm er fastgjort udvendig på flyet.


 

Her en Tjekkisk registreret Let L-40 Meta-Sokol. Den er lidt speciel da halehjulet  jo er monteret noget langt fremme. Jeg mener i øvrigt at dette fly har besøgt rallyet i Stauning et år.


 

Cockpittet af D-FOJB.


 

Her ses næsten hele det Grønlandsk - Danske hold. En enkelt person mangler. Ikke fordi det er ham der tager billedet for jeg er nemlig ikke en del af holdet, jeg har taget turen i bil.

Jens, som er personen til venstre på dette billede, anbefalede at besøge et sted på vejen hjem der hed Bienenfarm da jeg jo alligevel ville bruge en ekstra dag til hjemturen. Hotellet var allerede bestilt hjemmefra og det var tæt på Berlin og i nærheden af Bienenfarm.

Der kan læses om Bienenfarm her.