webmaster

 

 

 

Link til 7´ene

An-2 træf 2003

Link til 8´ene

An-2 træf 2004

Link til 9´ene

An-2 træf 2005

Link til 13´ene

An-2 træf 2009

 

Se en An-2 lave et loop ved at klikke her.

 

   

Alle fotos © Poul-Jørgen Christensen

   

 

          Som de to foregående år tog jeg her i 2006 min bil og kørte til årets An-2 træf som dette år blev afholdt i syd Polen (ikke på syd Polen). Stedet hedder Jelenia Góra (EPJG) og ligger i et bjergrigt område meget tæt på den Tjekkiske grænse og i øvrigt under 100 km. nord for Jaromer i Tjekkiet hvor det blev holdt sidste år.

          Indenfor synsvidde fra Jelenia Góra flyveplads, som ligger 342 meter over havet, ligger der en anden flyveplads 559 meter over havet, med navnet Jesow. Denne plads er faktisk ganske spændende og historisk, for før krigen hed byen Grünau og var en del af det daværende Tyskland og det var her Edmund Schneider, i 1931 designede og byggede den første Grünau Baby. Årets An-2 fest blev i øvrigt holdt i netop den bygning hvor fabrikationen fandt sted og der var planer om at restaurere bygningen. Der er billeder fra stedet længere nede.

 

          Turen derned startede en hel uge før træffet skulle begynde, og gik via den vestlige side af Tyskland og vest om Frankfurt for at besøge Teknikmuseet i Speyer. Besøget startede fra morgenstunden og det meste af dagen blev brugt der. Næste dag kom turen til et andet museum kun ca. 50 km. derfra nemlig Teknikmuseet i Sinsheim. De to museer arbejder sammen og har fælles hjemmeside hvor man på forsiden så vælger hvilket museum man vil se, jeg har dog her linket til de enkelte museer.

Det kan meget varmt anbefales at besøge begge steder og der er noget for alle da det ikke kun er fly men også biler, traktorer, lokomotiver, orgler og alt muligt andet. Jeg havde tidligere besøgt museet i Sinsheim som jeg egentlig tror er den mest kendte og ligger da også lige op af motorvejen så når man kører forbi er man ikke i tvivl om hvad der er på den anden side hegnet med bl.a. Concorde og Tu-144 "Concordski" stående på søjler over bygningen.

 

          Efter de to museums besøg gik turen tværs over landet og ind i Tjekkiet hvor jeg havde bestilt overnatning, via nettet, på et hotel jeg også benyttede sidste år. Torsdag formiddag gik det så af sted efter Jelenia Góra hvor alle flyene ankom i løbet af eftermiddagen.

          Flyet fra Sverige, LY-ABK, med ejeren Kjell ved roret ankom ved halv fire tiden og med lidt af en overraskelse om bord. Kjell Spottede ret hurtigt mig ved hegnet og kom over for at hilse på og sammen med ham kom en person og præsenterede sig som Jens. Jeg sagde straks at han da lød Dansk hvorpå han svarede at han skam var fra Fyns land. Da jeg vidste at en Fynbo havde købt An-2´eren LY-AUA og at det jo så nok var ham. Det kom som noget af en overraskelse at der stod en Dansker i Polen og konfronterede ham med det og især da jeg sagde at han jo nok også havde en Mi-2 helikopter. Jeg sagde godt nok Mi-8 men blev rettet, det var kun en Mi-2. Jens arbejder for Air Greenland hvor han er kaptajn på S-61 og Dash-7. Jens havde i øvrigt taget en kollega med, hun hed Anja og flyver Dash-7 for Air Greenland så der blev jo snakket lidt om Grønland da jeg jo selv har været der i en del år og jo også havde fornøjelsen af at flyve deroppe, dog kun privat og desværre før alle de små lufthavne blev åbnet så jeg havde kun mulighed for udelandinger, som der også var mange af, samt Nuuk (Godthåb) som blev åbnet mens jeg var der, så der har jeg haft en del ture til.

 

          Den årlige fællestur skulle have foregået om fredagen men grundet lavt skydække i det bjergrige område blev turen udsat da det skulle blive bedre om lørdagen, hvad det bestemt også blev. I stedet blev der arrangeret en bustur til et skisports område som lod til at være det store udflugtsmål også om sommeren. Vi skulle så med en 2,2 km. lang skilift som hævede os 530 meter. Det var tæt på at jeg var blevet nede for jeg havde aldrig haft modet til at hænge i en "snor" op over bjerget, men jeg lod mig overtale og heldigvis for det for det var en ganske storslået tur som gik op til grænsen til Tjekkiet. Der kan læses lidt om stedet her. Fra liftens endestation gik vi et par hundrede meter højere op ad en lang stenet sti for så at nå til et cafeteria hvor mange valgte at stoppe for at indtage lidt fast og flydende føde. Der var mulighed for at gå yderligere et par hundrede meter op hvilket mange også gjorde men selv valgte jeg at sige stop.

 

          Lørdag var vejret perfekt til fællesturen hvor vi var alle fly ude sammen. Der var på et tidspunkt 17 fly på pladsen men jeg tror ikke alle var der på tidspunktet for fælles flyvningen men 12 var vi mindst for jeg har et billede med 11 fly taget fra LY-ABK. Turen varede vel en halv times tid og førte os omkring gårsdagens udflugtssted. Senere på dagen var der div. flyveopvisninger samt den årlige konkurrence mellem de deltagende hold. Først skulle en An-2´er skubbes et antal meter tilbage og derefter frem til stopklodserne igen, på tid naturligvis. Dernæst skulle 5 mand gå hele vejen rundt om samme fly men med alle 5 stående på to planker, forreste og bagerste person havde et tov for at løfte en planke af gangen, det kræver samarbejde. Som det tredje skulle en pude, fra nogle meters afstand, smides igennem en ring. Det var vist lidt sværere end det så ud til. Resultatet af konkurrencen ville blive oplyst ved aftenens fest hvor også præmie overrækkelsen ville finde sted. Det Svensk - Danske hold fra LY-ABK blev vinder.

 

          Aftenens fest blev holdt, som tidligere omtalt, i Grünau hangaren på Jesow flyvepladsen som var udsmykket med faldskærme under loftet og mad og drikke var ad libitum. Aftenens højdepunkt var uden tvivl artist truppen fra Kaliningrad (Rusland). Det er næsten umuligt at beskrive og jeg er sikker på at alle de tilstedeværende er enige om at det var fantastisk hvad de kunne udføre. Der er billeder fra opvisningen længere nede. Ved midnatstid gik det tilbage til hotellet for dagen efter, søndag, var det jo hjemflyvnings dag.

 

          Søndagens vejr var ikke just perfekt til flyvning, i hvert fald ikke VFR. Flere valgte da også at gå IFR. Selv valgte jeg at se alle lette og startede derefter bilen for at køre tilbage til det samme hotel i Tjekkiet hvor jeg havde reserveret et værelse. Om mandagen ville jeg en tur til byen Hate som ligger ved grænseovergangen Znojmo - Kleinhaugsdorf mellem Tjekkiet og Østrig. Der står et Ilyushin Il-62 fly, ex. OK-FBF, som er ombygget til restaurant og bærer navnet "Jet Rest Niki Lauda". Jeg har taget et par billeder på stedet og de kan ses her. Efter at have indtaget et let måltid i flyet gik turen stille og roligt mod Danmark med to overnatninger undervejs.

 

          Alt i alt en fin ferietur som strakte sig over to uger. Med hensyn til næste års træf var det oprindelig meningen det skulle holdes i Sverige men forskellige ting, bl.a. manglende sponsorer gjorde at Sverige desværre måtte sige fra. Til gengæld er det netop her i begyndelsen af 2007 blevet offentliggjort at Lithauen holder træffet som vil blive på Paluknio air park tæt på Vilnius i perioden 9 - 12 august. Link til den officielle 11th. An-2 meeting website her.  Jeg kan også allerede nu fortælle at træffet i 2008 skal holdes i Kętrzyn-Wilamowo Polen. Jeg forventer at deltage igen i Vilnius.

 

 

 

Poul-Jørgen

 

Alle fotos kan ved et klik gøres større.

 

 

 

Lufthavnen Jelenia Gora set fra luften på stævnets 3. dag under en flyvetur i en Wilga. På dette tidspunkt er der 12 An-2´ere på pladsen. Da der var flest var der 17 stk.


 

 

 

Lufthavnsbygningen med kontroltårn. Den blå bygning bag ved var stedets cafeteria hvor der kunne købes både flydende og fast føde.

.


 

 

 

Flyet her hørte fast til pladsen. Som det ses kunne den, i hvert fald udvendig, godt trænge til en kærlig hånd. Jeg så den kun i luften ved en enkelt lejlighed og det var på vores fælles tur om lørdagen.


 

 

 

Billedet her er fra fælles turen Og der ses 11 fly. Billedet er taget fra LY-ABK med Kjell Brattfors ved de venstre styregrejer og hvis jeg husker rigtigt var højre sæde besat af en nydelig pige med navnet Anja som til daglig er pilot i Air Greenland hvor hun flyver Dash-7. Flere billeder fra denne og turen med Wilgaen her.


 

 

Første fly er netop ankommet, klokken er 14.15 og flyet er Air Unique fra Storbritannien.

Se Air Unique´s hjemmeside.


 

Nummer 2 ankomst var fra Tyskland, D-FWJK, og ankom ca. en time senere. Derefter ankom flyene stort set som perler på en snor.


 

 

Der kom dog også andet end An-2´ere bl.a. dette Tjekkisk registrerede Zlin Z-37 Cmelak, som betyder Humlebi.


 

 

Klokken halv fire ankommer det fly som jeg har ventet på nemlig LY-ABK fra Sverige. Det er naturligvis ejeren Kjell Brattfors som sidder i kaptajnens sæde. Det skulle senere vise sig at højre sæde var besat af en Dansker, Jens Larsen, som til daglig flyver for Air Greenland og er Kaptajn på både S-61 helikopter og Dash-7 som jo er et 4 motors turbopropfly.

Jens blev i øvrigt en kende overrasket da jeg, efter at han havde præsenteret sig som værende fra Fyns Land, sagde at han jo så nok måtte være ejer af LY-AUA hvilket nemlig var helt korrekt.


 

 

 

Team Adriana med SP-FIF er netop ankommet og er her ved at blive guidet på plads


 

 

 

Flyet med den sort hvid ternede næse er OK-XIG som er hjemmehørende på flyvepladsen i Jaromer hvor sidste års træf blev holdt og som jo ligger under 100 km. syd for pladsen her.


 

 

Der var godt gang i grillen uden for cafeteriet og både pølserne og bøfferne smagte da også udmærket.


 

 

Natten til fredag havde det regnet ret så kraftigt og alt på flyvepladsen flød i vand. Her er det lokale brandvæsen i gang med at fjerne en større sø.

Vejret var i øvrigt temmelig dårligt fredag med lave skyer og da vi befandt os i et bjerg område blev dagens flyvende udflugt udsat til næste dag hvor vejret skulle blive bedre hvad det også blev.


 

 

 

Da det jo ikke var flyvevejr blev der arrangeret en busudflugt til et skisport sted som også er et yndet udflugtsmål om sommeren hvor der ikke er nogen sne her. Vi er netop ankommet til liften som skal føre os et pænt stykke op i terrænet. Liftens længde er 2200 meter og jeg mener vi blev løftet 530 meter. Jeg havde aldrig haft modet til at køre med en tovbane men denne gang skulle det være og godt det samme for det var en fantastisk tur og bestemt ikke sidste gang.


 

 

Som det ses gik vi i skyer før vi nåede toppen. Skyerne kom og gik dog så det meste af tiden var der god sigt på toppen. Der var dog ikke megen varme når stolen kørte gennem skyerne.


 

 

Udflugtens første mål ses i den røde ring og er en restaurant liggende på bjerget efter en god vandring fra toppen af liften. Der var dog mulighed for at vandre yderligere et par hundrede meter op til et skiresort men det orkede jeg dog ikke.


 

 

 

En del tog vandreturen det sidste stykke op men da vi skulle hjem igen samme dag undlod jeg strabadserne. Målet ses i den røde cirkel.


 

 

 

Som det ses på det affotograferede kort her, så ligger stedet helt op af den Tjekkiske grænse. Klik på billedet for at gøre det større.


 

 

 

Tilbage.

 

En travl dag i restauranten.


 

 

 

Tur lederen, med rygsæk, udenfor restauranten sammen med bl.a. to af de Svenske deltagere


 

 

 

Så er vi ved at være nede igen og man skal forberede sig på det der med at stige af sædet mens den er i bevægelse og helst uden at falde. Ikke så meget fordi man kan slå sig men man har jo så pludselig alles opmærksomhed.


 

 

 

Her er det Jens som lige er hoppet korrekt af i det gule felt.


 

 

 

Der er mange måder at udsmykke sit fly på. Her er det øl reklamer på et fly som tilsyneladende bliver en del brugt til faldskærmsspring vurderet ud fra håndtaget over døren.


 

 

 

En måde mere at udsmykke sit fly på. Det her er vel også en eller anden form for reklame.


 

 

 

Om det her også er reklame skal jeg lade være usagt men flyet er døbt Anastacia skrevet med Kyrilliske bogstaver. Det må jo så være Anastacia vi har fremme i solen her.


 

 

 

Follow-me bilen fylder ikke meget ved et An-2 haleparti.


 

 

 

Det kræver en hel del samarbejde at gå hele vejen rundt om en An-2 på denne måde. Dette var en af opgaverne til den årlige konkurrence. Der er flere billeder fra konkurrencen længere nede.

Teamet her, LY-ABK, var naturligvis de bedste og løb med pokalen ved aftenens fest.


 

 

 

Det her er bestemt ikke hverdagskost på toppen af en An-2 og det var da også et fantastisk show denne trup fra Kaliningrad udførte både her på dette Tysk registrerede fly, flere billeder her. Og senere om aftenen til festen, hvorfra der er flere billeder her.


 

 

 

De to Air Greenland piloter kunne skam også et par numre. Er det mon noget man lærer i selskabet?


 

 

 

Dette sprøjtefly gav en fornem opvisning om lørdagen og viste at selv om det er 5,5 ton fly så vender den alligevel på en tallerken når bare piloten ved hvordan.


 

 

 

Aftenens fest blev holdt i denne udsmykkede hangar på en anden flyveplads som tilhørte samme flyveklub. Pladsen måtte dog ikke benyttes uden særlig tilladelse grundet dens beskaffenhed. Der var to baner som begge var meget stejle. Hangaren lå på en bakketop og banerne gik ud til to sider. Hangaren her er det sted hvor den første Grünau Baby blev produceret i 1931.


 

 

Tilbage.

 

 

Her ses den anden Flyveplads først den ene bane.


 

 

Og her den anden bane.


 

 

Tilbage.

 

 

Så er dette års træf slut. LY-ABK er netop lettet for at flyve hjem til Sverige. Det er derfor et farvel for denne gang og forhåbentlig et på gensyn til næste år til alle mine Svenske venner som jeg nu har været til træf med for fjerde gang.

 

     

Flyveturene i An-2 og Wilga.

 

     
     
     
     
  Tilbage.  
     

Konkurrencen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Tilbage.  

 

 

 

Artisterne på Flyet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage.

 

 

 

 

Artisterne ved festen.

 

 

 

 

     
     
     
     
     
     
     
   
     
  Tilbage. til billedet  
  Tilbage til historien. (toppen)