webmaster

 

Billedet kan yderligere forstørres og vil dække et større område.

 

Link til 7´ene

An-2 træf 2003

Link til 8´ene

An-2 træf 2004

Link til 10´ene

An-2 træf 2006

Link til 13´ene

An-2 træf 2009

 

Se en An-2 lave et loop ved at klikke her.

   

Alle fotos © Poul-Jørgen Christensen

   

 

 

          For at fortsætte rækken af billeder fra An-2 træf og for at fornøje mig selv tog jeg igen i 2005 til det årlige træf for den store fugl. Dette års træf blev holdt i Tjekkiet på Jaromĕř flyveplads - LKJA som ligger i den nord - østlige del af Tjekkiet tæt på den Polske grænse og i øvrigt under 100 km. i luftlinie fra stedet i Polen hvor næste års træf skal holdes nemlig i Jelenia Gora.

          Jaromĕř flyveplads er også hjemsted for The Flying Bulls Aerobatic Team som træner dagligt med mindre vejret forbyder det, og de har et ganske imponerende program bl.a. "Mirror flight" hvor de laver et program hvor den ene ligger tæt lige over den anden men på ryggen og der bliver den i alle manøvrer. Læs om teamet på deres egen hjemmeside her.
 

 

 

 
 

         

Her ses hvor det blev holdt i år og hvor det holdes næste år i Polen. Som det ses ligger det tæt på hinanden. Afstanden fra Prag til Jaromer er ca. 100 km.

 

          Turen foregik, som sidste år, i bil men modsat sidste år havde jeg i år en aftale med Kjell Brattfors fra Sverige som kom flyvende i sin egen LY-ABK. Aftalen gik ud på at jeg var en del af hans besætning så jeg blev tilmeldt på stedet og fik logi på et studenter hjem hvor jeg havde eget værelse men delte dør nøgle med to andre som delte det andet værelse. Prisen for dette plus fuld forplejning fra torsdag til søndag var den beskedne sum af 20 €.

 

          Jeg nåede dog først med fra torsdag aften idet LY-ABK først ankom ved 9 tiden om aftenen for vejret havde været ganske dårligt den første del af turen men de nåede det lige før det blev mørkt. Alle fly som ankom fra udlandet måtte først ned i Hradec králové, der lå ganske tæt ved som det ses på kortet, for at ind fortolde og i øvrigt ud fortolde på hjemturen. Landingsafgiften skulle de dog ikke tænke på for den blev betalt af arrangøren.

 

          Fredag morgen blev alle hentet i bus og kørt til flyvepladsen for morgenmad. Senere på dagen var de 12 fremmødte An-2´ere på en fælles flyvning i området med bl.a. en overflyvning af Hradec Králové for efter ca. en times flyvning at komme hjem til Jaromĕř med overflyvning og landing. Fredag aften var der  konkurrence mellem alle Antonov teams. Først skulle 5 mand skubbe en An-2 en given strækning, vel omkring en 20 meter, flyet skulle skubbes baglæns så den ene af de 5 skulle styre / trække. Jeg husker ikke tiderne men det vindende hold var pænt under 20 sek. og man måtte først sætte flyet i gang på start signalet så der er faktisk rigtig flot klaret. Dernæst skulle holdene kaste en rund lufttank, hver mand kastede en gang og tallene blev så lagt sammen. Senere på aftenen var vi på besøg hos en flyveklub et andet sted som jeg aldrig rigtig fandt ud af hvor var, men de havde det skønneste klubhus jeg nogensinde har besøgt. Det var desværre stort set mørkt da vi ankom for at skulle holde grillfest og af samme grund er det med fotografering ikke særlig nemt men der er da nogle få billeder fra det indvendige af huset og som det ses bærer det tydelig præg af at være en flyveklub. Omkring midnat blev vi kørt tilbage til vores logi. Besætningerne var i øvrigt booket ind på tre forskellige hoteller.

 

          Næste dag, som var lørdag, skulle vi på heldagsudflugt og efter at have indtaget vores morgenmad blev flyene startet op ved halv ti tiden for at flyve til Mladá Boleslav hvor vi skulle se Skoda museet. Ved ankomsten fløj vi først en tur hen over de imponerende store fabrikker og landede så på byens flyveplads hvor den lokale flyveklub havde en masse replikaer af meget gamle fly. Vi blev ved ankomsten lovet at se disse fly i luften, men her knækkede filmen åbenbart, for vi så ikke en eneste af dem i luften og fik ingen forklaring overhovedet men det var mit indtryk at deres tidsplanlægning var noget mangelfuld forstået på den måde at tingene tog en del længere tid end man havde forventet. Vi blev i busser kørt til Skoda museet og delt op i 2 hold for museets cafeteria kunne ikke rumme os alle på en gang så mens det ene hold spiste frokost så det andet hold museet hvorefter der blev byttet. Museet er absolut et besøg værd også selv om man skal betale entre som vi jo ikke skulle.

 

          Klokken 14.00 blev flyene startet igen for at flyve til Hradec Králové som så ud til at være en gammel militær lufthavn men der var ikke særlig lukket den dag for alle kunne tilsyneladende gå frit rundt, ja selv børn cyklede rundt på både græsset og rullebanerne samtidig med der kørte fly på dem. Jeg mødte en Amerikansk turist som havde set en An-2 på museum hjemme i Montana men han havde aldrig set en flyve og nu så han dem bare hele tiden. En del af os fordrev tiden i lufthavnen hvor der var opstillet en "pølsevogn" hvor der også kunne købes øl og vand. Det blev derfor til en pølse og en øl og så ellers bare nyde det gode vejr. Ved fem tiden gik turen tilbage til Jaromĕř.

 

          Efter hjemkomsten købte jeg mig en halv times tur i en Zlin 142 OK-PNG (pris 23 €) en fin tur uden aerobatics som jeg dog også kunne have fået for en lidt større betaling. Senere lørdag aften blev tredie og sidste del af team konkurrencen afholdt og den bestod udelukkende af tekniske spørgsmål. Da vinderen var fundet var der præmie overrækkelse for både konkurrencen og div. andre ting så som længste flyvestræk til Jaromĕř hvor det Engelske team følte sig noget snydt for de kom flyvende non stop fra UK 6,5 timer og mente at de havde noget længere, hvad der blev ud af det ved jeg ikke. Senere blev der festet i hangaren til langt ud på natten.

 

Søndag skulle alle teams flyve hjem. De udenlandske via Hradec Králové for ud fortoldning. Alle fly var væk før middag på nær LY-BIG som kom fra UK. Enten var der noget galt med den eller også fik den lavet service, samt pladsens egen som dagen lang lettede med en 15 - 18 faldskærmsspringere af gangen. De fleste af turene havde et tandemhold med og det var særdeles professionelt. Mindre end en time efter tandem passageren var landet havde han / hun en færdig DVD af hele forløbet med derfra. Kamera manden var på jorden pænt før tandem springeren så han kunne filme landingen. Når det var gjort løb han hen til sin bil hvor han gik i gang med redigeringen mens konen pakkede skærmen til næste spring. Jeg tror det tog en halv times tid så var DVD´en klar.

 

          Hele søndagen var der airshow med gratis adgang til showet så der var rigtig mange mennesker. Der var alt muligt af de almindelige fly, som dog ikke er noget vi ser her i DK. Der var ligeledes masser af de dyre modeller ultralights og så lige en enkelt YAK-11 som dog ikke landede på stedet men lavede en flot opvisning. Der var også en enkelt som blot spændte motoren på ryggen og så fløj med en faldskærm over hovedet.

 

          Ved tre tiden forlod jeg pladsen for at starte hjemturen, men måske kigger jeg forbi næste år hvor træffet jo holdes i Polen under 100 km. fra Jaromĕř. Jeg har allerede en idè om at køre via Sinsheim og Speyr hjem næste år for at se de to spændende museer der. Sinsheim har jeg besøgt engang i 90´erne og man bruger nemt 2 dage der og de har jo i mellemtiden fået en Concorde derned. Du kan læse om museerne her.

 

          Til sidst vil jeg gerne sende en stor tak til Kjell Brattfors og hele hans besætning for deres venlige og imødekommende måde at være på. En stor tak til Kjell for at lade mig flyve med på turene fra Jaromĕř. Uden dette ville denne side og de mange billeder ikke have været muligt. Jeg håber at vi ses til træf i Jelenia Gora i 2006 om ikke før.

 

 

Poul-Jørgen

 

 

 

 

Jaromĕř flyveplads 940 x 90 meter 14/32

Bygningen længst til højre på pladsens område er The Flying Bulls hangar.


 

 

 

Her ses hangaren som var samlingsstedet og hvor al spisning foregik når man var i Jaromĕř.

Alle dagens måltider var inkluderet i deltagelsesgebyret, nogle af spisningerne foregik dog andetsteds f.eks. besøgte vi en flyveklub som bare havde det mest fantastiske klubhus hvor vi havde aftengrill. Derudover blev vi også bespist på Skoda museet i Mlada Boleslav under besøget der.


 

 

 

Så er der åbningsbriefing om fredagen hvor også de sidste fly ankom.

Torsdag var jo ellers ankomstdag, men nogle kom ret så sent torsdag grundet dårlig vejr undervejs bl.a. kom LY-ABK først kort før lukketid da de havde haft meget dårligt vejr på det første stykke fra Sverige.


 

 

 


 

 

 

 

Absolut en passende registrering for en An-2.

Det er nu nok også valgt med overlæg for flyet er hjemmehørende i Storbritannien og havde gjort turen til Jaromĕř nonstop hvilket havde taget 6,5 timer.


 

 


 

 

Dette skønne klubhus blev besøgt til en grillaften.

Huset bærer ganske stor præg af interessen for fly.


 

 

 

Den velbesøgte bar.


 

 

 


 

 

En lidt usædvanlig synsvinkel set fra LY-ABK hvor man kan se 5 andre An-2´ere, den ene dog kun det yderste af de højre vinger. Billedet er taget på anden dagen hvor 12 fly var på samlet flyvning dog i en noget spredt formation


 

 

Her ses team Adriana´s SP-FIF over Skoda fabrikken i Mladá Boleslav.

Billedet er taget fra LY-ABK fløjet af Kjell Brattfors fra Sverige


 

 

 

Fly parkering Mladá Boleslav Airfield set fra tårnet.

Det hvide fly til højre for midten er en PZL M-18A Dromedar sprøjtefly og de to gule længere til højre er Zlin Z-37 også sprøjtefly


 

 

 

Mladá Boleslav med rækken af An-2´ere set op mod tårnet og hangaren. Det er også ved byen her at Skoda fabrikken ligger og hvor vi var på besøg på fabrikkens museum som også var vært ved dagens frokost.


 

 

Her forlades flyvepladsen ved Mladá Boleslav for at flyve til Hradec Králové.


 

 

 

Anflyvning til Hradec Králové som så ud til at være en gammel militær flyveplads.

Der var ikke meget lukkethed over den nu, for både børn og voksne cyklede på rullebanerne som de havde lyst til

Det var dog i denne lufthavn at alle de fly som kom udenlands fra, skulle ind og ud fortolde fra.


 

 

 

Hygge i solskinnet lige op af en rullebane.

Til højre uden for billedet stod en udsalgsvogn hvor der kunne købes både noget at spise og noget at drikke og jeg tror han havde en rigtig god dag.

Jeg talte med en Amerikansk turist, jeg tror han var fra Montana, han havde set en An-2 på museum i USA men aldrig set den flyve og nu var de bare her og der og alle vegne.


 

 

 

Samlet start fra Hradec Králové.


 

 

 

LY-AKB lige uden for cockpit vinduet på vej hjem til Jaromĕř


 

 

 

Som de øvrige år afholdtes der igen i år en konkurrence mellem de deltagende hold.

Første prøve gik ud på at skubbe en An-2 ca. en tyve meter, fire mand til at skubbe og en til at trække / styre. Det vindende hold kom faktisk pænt under 20 sek.


 

 

 

Derefter skulle der kastes en rund stålbeholder så langt som muligt.

Hvert hold stillede med 4 mand. Derfra hvor første mand slyngede den ud til (første nedslag) smed den næste den videre o.s.v. til alle havde kastet. Jeg husker ikke slutresultatet.

Sidste del var en række spørgsmål af teknisk art omhandlende An-2.